Ha világossá válik, hogy gluténérzékenységben szenvedünk, az első feladatunk elfogadni azt, hogy olyan betegséget diagnosztizáltak az esetünkben, amely élethosszig el fog kísérni bennünket, de megfelelő odafigyeléssel karbantartható. Nagyon fontos, hogy szem előtt tartsuk: a cöliákia nem allergia, hanem autoimmun betegség, amelynek során a glutén jelenlétében a szervezetünk saját bélszövetünket rongálja. Ha nem tartjuk kézben ezt a folyamatot, az állapotunk igen súlyossá válhat, a belek károsodásának következtében a táplálék felszívódása akadályozott, hiánybetegségek is kialakulhatnak a kellemetlen tüneteken túl.

A fentiek fényében egyértelmű, hogy ha kiderül, hogy gluténérzékenyek vagyunk, úgy kell átalakítanunk az étrendünket, hogy tökéletesen biztosak lehessünk abban, hogy el tudjuk kerülni az összetevőt, amely a tüneteinket okozza. Ehhez semmiképpen sem árt egy dietetikus, aki tisztában van a különféle élelmiszerek összetételével.

A dietetikus el tudja mondani, hogy melyek azok az ételek, amelyeket mostantól fogva teljes egészében kerülnünk kell. Egy ilyen váltás koránt sem egyszerű, hiszen a kultúrának, amelyben élünk, része a gasztronómia is. Ha valakinek szimplán azt mondják, hogy a gluténérzékenysége miatt kerülnie kell pl. a kenyérfogyasztást, az egyrészről nagyon nehéz helyzetbe hozza őt, másrészről egyáltalán nem biztos, hogy így önmagában igaz.

A dietetikus, szakmai képzettsége révén meg tudja mondani, hogy a tiltott ételeket – a gasztronómiai szokásainkhoz igazítva – mivel tudjuk helyettesíteni, illetve milyen alapanyagokból, milyen eljárással tudunk hozzá hasonló ételeket kreálni.

Az egyes alapanyagok egyszerű elhagyása azért sem biztos, hogy célra vezető, mert ezek a káros összetevőkön túl az emberi szervezet számára szükséges számos komponenst is tartalmazhatnak . Ilyen például a gabonákban található rost, illetve szénhidrát, amelyekhez akkor is hozzá kell tudnunk jutni, ha nem fogyaszthatunk búzát, árpát, rozst vagy zabot.

A dietetikus azt is meg tudja mondani, mely ételek azok, amelyeket egészen biztosan megehetünk, sőt nagy valószínűséggel javasolni fog egy sor olyat is, amelyeket korábban nem fogyasztottunk, átalakuló étrendünknek azonban fontos része lehet. Az új diéta kialakítása során nagyon fontos szem előtt tartani a teljes értékű táplálkozást, vagyis azt, hogy minden szükséges tápanyaghoz hozzájussunk a megfelelő mennyiségben. Ennek érdekében nyitottnak kell lennünk, széles látókört kell kialakítanunk, hogy a kimaradó élelmiszereket képesek legyünk megfelelően, hiányérzet nélkül pótolni.

Sajnos elég gyakori, hogy a cöliákia nem jár egyedül, azaz a gluténérzékenység mellett más emésztőrendszeri betegség vagy allergia is kialakul egyazon embernél. A dietetikus óriási segítséget tud nyújtani olyan összetett diéták kialakításában is, amelyek komplikált betegségek minden igényét szem előtt tudják tartani.