AZ ÉTELÉRZÉKENYEK JÓ BARÁTJA, A CIKÓRIA

A cikória a növényvilág egyik kevésbé ismert, de annál értékesebb képviselője. Magas inulin, antioxidáns, vitamin és ásványianyag tartalma miatt az egészséges táplálkozásba jól beilleszthető. Leveléből készült salátákkal, rakott ételekkel változatosabbá tehetjük az étkezéseinket, a gyökeréből készült kávéját bármikor ihatjuk, hiszen természetes módon koffeinmentes. Kedvező táplálkozás-élettani tulajdonságai miatt olyan gyakori ételérzékenységekben is fogyasztható, mint a laktóz intolerancia, fruktóz malabszorpció, hisztamin érzékenység, stb.

 

Mi az a cikória?

A cikória növény (Cichorium intybus L.) Európa nagy részén megtalálható, a mediterrán térségben őshonos, de Nyugat-Ázsiában, Észak-Amerikában is előfordul. Vad változata a katáng, vagy más néven katángkóró, szántókon, legelőkön, utak mentén, szikes talajon, szóval úton-útfélén mindenfelé igen elterjedt, évelő növény (1).

 

Egy kis történelem…

Már a 17. században is ismert és széles körben használt gyógynövény volt. A cikóriát kezdetben máj- és epepanaszok kezelésére, húgyúti fertőzésekre használták. Azonban nem csak kedvező élettani hatásait, hanem népélelmezési tulajdonságait is kihasználták, ugyanis a növény rügyeit savanyúságként, virágát és levelét salátaként fogyasztották. A porított, majd pörkölt gyökerét pedig pótkávéként használták fel (2).

Tudta, hogy ételbárunkban lehetősége van egy garantáltan gluténmentes finom ebéd elfogyasztására is! Tekintse meg napi ajánlatunkat. >>

Hogyan lehet fogyasztani?

A vörös cikóriát leggyakrabban nyers formában, míg a fehér cikóriát főzés után fogyasztjuk. Leginkább a téli hónapokban kerül az asztalra, amikor a friss zöldségnövények korlátozottabban hozzáférhetők.

A cikóriából készülő másik élelmiszer, – amelyet gyermekkorból sokan ismerhetnek – a gyökeréből készült kávé, ami természetesen koffeinmentes.

 

 

Miért jó a cikória?

Az orvostudomány fejlődésével a XVII. században felfedezett hatásain túl a cikória számtalan új, kedvező tulajdonságára derült fény. Klinikai vizsgálatok arról számoltak be, hogy a növényből készült kivonatok erős gyökfogó képességgel rendelkeznek, amelyért magas antioxidáns tulajdonságú vegyületei felelősek. Az antioxidánsok olyan vegyületek, amelyek a szerverünket védik a különböző káros hatásoktól. Olyan gyakori betegségek kialakulásának valószínűségét csökkentik, mint a szív- és érrendszeri megbetegedések, rosszindulatú daganatok, légzőszervi megbetegedések (3).

A cikória gyökere nagy mennyiségben (10-15 %) tartalmaz inulint (2). Az inulint a prebiotikumok csoportjába sorolhatjuk. Ezek olyan kedvező élettani hatással rendelkező anyagok, amelyek hozzájárulnak a betegségek megelőzéséhez, az egészség fenntartásához. Kedvező hatással van az immunrendszerre, csökkenti a patogén mikroorganizmusok számát a bélben, rendszeres fogyasztásuk megelőzi a székrekedést. A székrekedés gyakori tünete lehet bizonyos ételérzékenységeknek (például hisztamin érzékenység), amely tünetet vizsgálatok alapján napi 12 g cikóriából származó inulinkivonat csökkent (4). Bizonyos tanulmányok szerint csökkenti az érelmeszesedés kockázatát, szabályozza a vércukor és hormonszinteket. Csökkenti a vérben a karbamid és húgysav mennyiségét, segít megelőzni a csontritkulást, fokozza az ásványi anyagok felszívódását, csökkenti a vastagbél daganat kialakulásának kockázatát (5).

 

Miért érdemes cikóriát fogyasztani? Mert…

Értékes antioxidáns, magas vitamin és ásványianyag tartalma hozzájárul az egészség megőrzéséhez.

Fogyasztása segít csökkenteni sok emésztési zavart (teltségérzet, fokozott gázképződés, lassult emésztés) és javítja az átmeneti étvágycsökkenést. Ezek gyakran társulnak ételérzékenységekhez (például gyümölcscukor-emésztési zavar, laktóz intolerancia, hisztamin érzékenység).

A cikóriából készült kávé koffeinmentes, így a nap bármelyik szakában ihatjuk.

Fogyaszthatják koffein érzékenyeknek, terheseknek, szoptató anyukák.

Szív- és érrendszeri problémával küzdők, magas vérnyomás betegségben szenvedők is bátran fogyaszthatják.

Újra ihatnak kávét a hisztamin intoleranciások, akik érzékenyek a kávéra.

 

Mit tartartalmaz a cikória növény?

Mennyiség /100 g INBÉ (%)*
Energia 23 kcal 1 %
Zsír 0 g 0 %
Szénhidrát 5 g 2 %
Fehérje 2 g 3 %
Rost 4 g 16 %
A vitamin 5717 IU 114 %
C vitamin 24 mg 40 %
E vitamin 2,3 mg 11 %
K vitamin 298 mcg 372 %
Folát 110 mcg 27 %
Kalcium 100 mg 10 %
Kálium 420 mg 12 %
Réz 0,3 mg 15 %
Mangán 0,4 mg 21 %

*INBÉ= Irányadó Napi Beviteli Érték. Azt az energia- és tápanyagmennyiséget jelöli, amelyet egy egészséges felnőtt szervezetnek (2000 kcal) naponta fogyasztani szükséges (6).

 

Mit tartalmaz a cikória kávé?

Mennyiség /100 g INBÉ (%)*
Energia 351 kcal 18 %
Zsír 0 g 0 %
Szénhidrát 74 g 25 %
Fehérje 9,3 g 19 %
Rost 0 g 0 %
A vitamin 0 IU 0 %
C vitamin 0 mg 0 %
Folát 0 mcg 0 %
Kalcium 103 mg 10 %
Kálium 3395 mg 97 %
Réz 0,1 mg 3 %
Mangán 1,2 mg 60 %

*INBÉ= Irányadó Napi Beviteli Érték. Azt az energia- és tápanyagmennyiséget jelöli, amelyet egy egészséges felnőtt szervezetnek (2000 kcal) naponta fogyasztani szükséges (7).

 

Egy kis tudomány

 

A cikóriakávé fogyasztásának lehetséges trombózis megelőző hatása: klinikai tanulmány

Már régóta ismeretes az a tény, hogy a növények fogyasztása számtalan jótékony hatással bír az emberi szervezetre. A pozitív élettani hatásukért felelős összetevői közül a legismertebbek a fenolos vegyületek. Különböző vizsgálati eredmények arra utalnak, hogy a polifenol-gazdag élelmiszerek gátolják többek között a szív- és érrendszeri megbetegedések kialakulását. Ilyen, polifenol-gazdag élelmiszerek például a zöldségek, a gyümölcsök, az olíva olaj, a vörösbor és a kávé.

A kávé egészségre gyakorolt hatását széles körben vizsgálják. Vizsgálati eredmények alapján az már bizonyos, hogy magas polifenol tartalma révén mérsékelt fogyasztása jótékony hatást gyakorol az egészségre. A kávéfogyasztás másik kedvező tulajdonsága, hogy nagy mennyiségben tartalmaz kávésavat, amely a szív-és érrendszeri betegségek ellen véd és szerepe van a gyulladásos folyamatok hatékony leküzdésében.

A kávéfogyasztásnak ugyanakkor nem csak pozitív élettani hatásait ismerjük, hiszen tudjuk azt is, hogy a magas dózisban fogyasztott kávé képes megemelni a vérnyomást.

A kávéfogyasztás egészségre gyakorolt jótékony hatásai azonban függetlenek annak koffeintartalmától. Éppen ezért a tudomány világában egyre nagyobb érdeklődést mutatnak a koffeinmentes cikóriakávé vizsgálata iránt.

A cikóriából (Cichorium intybus) készült kávé az egyik legnagyobb forrása a kávésavnak. Ez alapján egy vizsgálatban azt a feltételezést fogalmazták meg, hogy a napi cikóriakávé fogyasztásával bizonyos érrendszeri megbetegedések kockázata csökkenthető.

A vizsgálati eredmények alapján elmondhatjuk, hogy a cikóriakávé fogyasztása csökkenti a vérrög kialakulásának kockázatát. A vérvizsgálat eredményei arról is beszámoltak, hogy a rendszeres cikóriakávé fogyasztásának hatására csökkent a vér viszkozitása és javultak a vörösvérsejtek alakjai (8).

 

A cikória gyökér kivonatának cukorbeteget megelőző hatása: klinikai tanulmány

A cikória növény (Cichorium intybus) gyökerének kivonata nagy mennyiségben tartalmaz, olyan rövid szénláncból álló szacharidokat (frukto-oligoszacharidokat), amelyek bizonyítottan jótékony hatást gyakorolnak a vércukorszintre, a vér lipidparamétereire és az emésztésre egyaránt.

Egy 47 főből álló klinikai vizsgálatban, 4 héten keresztül, napi 300 ml cikória kivonat elfogyasztásának vizsgálták az emberi szervezetre gyakorolt hatásait. A vizsgálatban nyomon követték a hematológiai, testösszetételbeli és a székletben bekövetkező változásokat. Az eredmények alapján elmondható, hogy nem volt szignifikáns különbség a kontroll csoport és a kísérleti csoport éhgyomri vércukor és inzulin értékei között, azonban a hemoglobin A1c szintet mérsékelte a rendszeres cikória kivonat fogyasztása. A lipidparaméterekben nem találtak jelentős különbséget, ugyanakkor a zsírok és a glükóz anyagcseréjét szabályozó adiponektin hormon szintje jelentősen javult a rendszeres cikória fogyasztásának hatására. A fentiek mellett a vizsgálat résztvevői a 4 hét letelte után a székletük állapotát jobbnak ítélték meg, mint a vizsgálat kezdetén.

Az eredmények arra utalnak, hogy a cikória gyökér kivonatának rendszeres fogyasztása késleltetheti vagy megakadályozhatja korunk egyik legnagyobb mértékben terjedő népbetegségét, a cukorbetegséget és javíthatja a bélsár állapotát (9).

 

Források

  1. Balázs, S. (1994). Zöldségtermesztők kézikönyve.Mezőgazda Kiadó, Budapest.
  2. Lugasi, A., & Blázovics, A. (2004). Az egészséges táplálkozás tudományos alapjai.Széchenyi füzetek4, 98-102.
  3. Halliwell, B., & Gutteridge, J. (1995). The definition and measurement of antioxidants in biological systems.Free Radical Biology and Medicine18(1), 125-126..
  4. Authority, E. F. S. (2015). Scientific opinion on the substantiation of a health claim related to” native chicory inulin” and maintenance of normal defecation by increasing stool frequency pursuant to Article 13.5 of Regulation (EC) No 1924/2006.EFSA Journal13(1).
  5. Gupta, A. K., Kaur, N., & Kaur, N. (2003). Preparation of lnulin from Chicory Roots.Journal of Scientific & Industrial Research62, 916-920.
  6. http://nutritiondata.self.com/facts/vegetables-and-vegetable-products/2404/2# (letöltve 2015.12.07.)
  7. http://nutritiondata.self.com/facts/beverages/3904/2 (letöltve 2015.12.23.)
  8. Schumacher, E., Vigh, É., Molnár, V., Kenyeres, P., Fehér, G., Késmárky, G., … & Garai, J. (2011). Thrombosis preventive potential of chicory coffee consumption: a clinical study.Phytotherapy Research25(5), 744-748.
  9. Nishimura, M., Ohkawara, T., Kanayama, T., Kitagawa, K., Nishimura, H., & Nishihira, J. (2015). Effects of the extract from roasted chicory (Cichorium intybus L.) root containing inulin-type fructans on blood glucose, lipid metabolism, and fecal properties. Journal of traditional and complementary medicine, 5(3), 161-167.